" Oh Allah, teach me to love others just like I love myself, teach me to judge myself just like I judge others. And if I have wronged anyone,give me the courage to apologize, and if anyone wronged me, give me the courage to forgive because you have taught me that forgiveness is the highest level of strength and revenge is the highest level of weakness "

Saturday 28 January 2012

terimaskasih ajarku mengejaaa

hai 
assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh


gila lama tak update kann haha macam la ada orang nak baca punn . januari punya post pun sampai 12 kali ape ceta ? semangat je ==' 


rajin baca ? secara jujur nye la kan , es vader tak rajin baca tapi rajin la baca tapi tak sangat tapi bole tahan tapi tah tah ;)






ayah es vader encik mohd ariffin b ismail memang suka gila baca 

zaman kanak kanak nya dahulu , pada setiap minggu keluaran majalah ujang ayah akan beli dan baca dan baca dan kemudian simpan .
memang banyak berkotak kotak . koleksi disimpan hingga ke hari ini
bila masuk U , ayah minat kereta ferrari , moto moto alahh biasa lah .. lelaki 
banyak banyak ayah beli majalah moto , ferrari 
dan baca dan baca dan kemudian simpan . 
memang banyak berkotak kotak . koleksi di simpan hingga ke hari ini
bila masuk meminang mak , dan kawen , ayah start baca anjung seri pulakk
ihik comel pakcik bace anjung seri kann
banyak banyak ayah beli anjung seri sebab nak belaja decorate rumah kami
dan ayah pun baca dan baca dan simpan .
memang banyak bertingkat tingkat rak kat rumah penuh dengan anjung seri ayah tuu 
koleksi di simpan hingga ke hari ini
bila dah taktau nak baca apa , ayah start baca reader's digest 
setiap minggu langgan sehingga lah ke hari ini
haihh rajinnn beb !



gila kann ? kami y muda2 ni pomm tak rajin mcm tuu .. 

iskandarzulkarnain 
komik.novelagama
nurnadhirah
komik.epop.novelcinta.remaja.infiniti
muhammadhafizuddin
tiadadalamrekod
muhammadikmal
cars.ben10.gilagila
nuramirah
barbie.abc.tigerandpooh

es vader sendiri punya koleksi kalau komik tu ade la dlm dua kotak . kalau epop tu ade la dlm satu kotak . kalau novel cinta tu ade la dlm 5 ketul . kalau majalah remaja tu ade la dlm satu kotak setengah . kalau infiniti tu banyak kali beli tapi tak simpan . tak pasti la berapa sukatannya . 

bila start reti baca baca ni semua ? bila ? bila ? 

If you can read this, thank a teacher. 


ni la tadika esvader dulu . cantik kan ? ihik . tipu jee
okay okay .. bg esvader la kann . es vader sgt berterimakasih kt cikgu2 tadika sbb deme la y... deme la y ..y mngaja dr mule mule kita tk phm pape . ok ok . finee .. memang la kann ad pihak y mnyatakan bhawasanya cikgu tadika cm ...er..blablabla kann ? tapi kalau esvader tak pi tadika dulu , esvader tak reti bace beb . ok ok .. mmg la kalau start dari drjah satu pun boleh catch-up gk en? tapiiii... haihh.. ok , sbenanye la kann .. ==' .. smlm gaduh ngn adik saya hafiz tuu .. esvader bckup ckgu tdika , dia bckup cikgu sekren . haihhh.. tu je .. so , rsenye cikgu tadika lagi bergaye kan ? aicehh , tbe2 je .. cikgu tdika la kann lagi menang dari cikgu sekren , kan kan ? sbb...deme aja dulu . kan ? -,- haihh .. whatevaa laa.. 

THANKS TO ALL DEAR TEACHERS :)


The more you read, the more things you will know. 
The more that you learn, the more places you'll go. 

dari tadika ke sekren tambun ke sekmen nazrin ke sekbepen rawang

Assalamualaikum,
Buat guruku, aku sertakan juga buat para guru yang menjadi pejuang ilmu biar di mana pun kalian berada. Aku menukilkan kata ini hanyalah untuk berterima kasih, atas segala keringat yang kalian bazirkan hanya untuk membuatkan aku kenal apa itu alif, ba, dan ta. Juga kerana keringnya tekakmu akibat menjerit namaku yang sering menyelinap keluar apabila tiba giliran membaca sajak.
Aku selalu terkenang akan kebodohanku yang tidak mampu mengingati 1 + 1. Betapa lembapnya otakku berputar saat itu. Terima kasih kerana membuka empangan akalku dengan memulas telingaku yang berdaki ini. Masihkah kau ingat, bila aku dan rakan-rakan ditangkap mencuri buah rambai di belakang sekolah? Berbirat punggung kami kau hadiahkan pangkat dari rotan panjangmu. Lalu kami panjangkan permusuhan antara kita dengan letupan mercun di belakang rumahmu. Sekalipun begitu kami berdendam, kesakitan ini juga yang memperkenalkan kami baik buruk kehidupan. Aku amat menyedarinya.
Namun, aku jadi hairan melihat kesabaranmu. Biarpun pening kepalamu mengajar kami yang dungu ibarat makhluk asing yang baru berjumpa tulisan, kau masih tersenyum. Mengenangkan itu, aku jadi kaget untuk terus-terusan mengembangkan nakalku. Lalu kau ku jadikan teman, di kala aku mendambakan haluan. Baru aku sedar selama ini, betapa berat pundakmu menanggung amanah yang diserahkan. Kau ku lihat terus tabah dalam memanusiakan anak-anakmu ini.
Di saat ini, aku kadang-kadang tertawa sendiri terkenang akan ketidakfahamanku akan tanggungjawabmu. Kau ajarkan tentang tingginya nilai ilmu padaku di saat yang lain masih lagi leka dengan senapang kayu. Sungguh aku tidak menyangka, kini aku bahagia mendampingi ilmu walaupun dulu buku bagiku ibarat ubat tidur yang cukup mengancam!.
Mengapa begini?
Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? (al- Baqarah: 44)
Hari ini aku terasa begitu sukar untuk ku temui seorang guru, sepertimu. Meskipun namanya juga guru, cikgu, ustaz dan teacher, tapi hatinya bukan pada ilmu. Tahun-tahun yang berlalu mengubah jernih suci nurani mereka pada lembaran dan kilauan ringgit Malaysia. Aku terpana melihat kebanyakan pendidik yang dikenal hari ini semakin lupa tanggungjawab, juga tidak lagi terhibur dengan keletah anak-anak comel yang tersasul mengeja kata-kata. Berlainan denganmu, bukan juga seperti kalian yang sanggup mengayuh basikal dalam embun malam semata-mata untuk membebaskan 'sang katak' ini dari tempurung kecil yang gelap, pekat dan hamis dengan kebodohan.
terima kasih guruku :') tanpamu aku layu 
ini esvader waktu kecik dulu . comel kan ? ihik . tipu jee


wallahua'lam 

this post end here . thanks to all readers . thanks guys gals . k bye bye . assalamualaikum :)

4 comments:

  1. i love your dad story~ MENARIK~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha bergaye kannnn ? ihik . *tibe2

      haha , tgklaaa.. ayah sape ? ayah aku , mestilaaaa ~ ufufufu

      Delete
  2. sasterawati negara beb!..haha,,bole2...bile nak kluar novel sndiri nh?...huhu,,aq tunggu di kedai buku! =)

    ReplyDelete
  3. cehh , banyak la ko .. haha , aku mane tules novel , aku tules belog je . haha .

    ReplyDelete