" Oh Allah, teach me to love others just like I love myself, teach me to judge myself just like I judge others. And if I have wronged anyone,give me the courage to apologize, and if anyone wronged me, give me the courage to forgive because you have taught me that forgiveness is the highest level of strength and revenge is the highest level of weakness "

Tuesday 27 November 2012

gilaaaa

assalamualaikum,


bila dah dekat tiga hari hidung aku mengeluarkan mucus yang saaaaaaaangat bannyak, aku jadi runsing gila.
siapa tak runsing woo.antara tiga penyakit beradik tu,aku paling benci selsema.siapa suka lagipun?

ohh tapi siapa pun aku untuk membenci atau tak suka dalam kata lainnya terhadap apa yang telah Allah takdir kan?

ye tak?

takdir? okay, apa apalah.tak kisah

seingat aku dalam family aku, akulah anggota yang paling kuat antibody.serious.waktu kecik kecik dlu waktu mak bawak pergi klinik..siapa sangka itulah kali pertama aku daftar nama.mak sendri pun tak perasan sbb rasa rasa dah byk kali jejak klinik untuk anak anak dia yang sakit.

see? nurse sempat lagi cakap 'kuatnya adik..'

yela sbb dah masuk lapan tahun kehidupan baru aku jejak klinik.

tapi apakan daya..aku bukan siapa siapa untuk menghalang kesakitan dari terus memakan diri.aduhhh


selain kerap kali ke singki berdekatan,aku juga keep on du'a je agar selsema ni hilang secepat mungkin.

mungkin dua hari lagi

mungkin esok

mungkin malam ni

or mungkin lepas habis je berblog ni

siapa tahu? 

ALLAH je tahu..kan?


gila tak gila ? semalam waktu dalam bilik air siapa sangka,aku pun tak sangka yang time batuk tiba tiba keluar darah.

OMG. takut.seriously aku takut.

siapa suka ? sukalah kauorang..aku tak suka.LANGSUNG.

kira kira dua bulan sebelum cuti akhir tahun,sekolah aku di gemparkan dengan seorang pelajar tingkatan dua yang mengidap TB. 

TB atau lebih di kenali sebagai batuk berdarah boleh membawa maut.

yeah maut.

yeah.


_____________.

sudah sebulan lebih berita yang di hebohkan mengata kan bahawa pelajar tersebut tidak sedarkan diri yakni koma.hidupnya hanya bergantung kepada mesin semata mata.

tetapi pada akhir akhir persekolahan , cerita tentang pelajar tersebut tidak lagi kedengaran.

wallahua'lam,
moga moga pelajar tersebut masih di beri pluang untuk teruskan kehidupan dan diberi pluang untuk beribadat dan bertaubat dari apa jua dosa yang telah dilakukan whether kecik ataupun besar.

____________.

dalam kes aku,aku tak rasa aku menghadapi TB. insyaallah.amiin,

dalam ujian saringan yang telah aku lakukan,keputusan doktor menyatakan aku patient yang NEGATIF TB.

alhamdulillah wa insyaallah,amiin.


alhamdulillah buat masa ni aku hanya sekali je mngeluarkan darah yang tak banyak tu.untuk masa masa akan datang, nauzubillah,minta di jauhkan dari terus terusan terjadi.

tak banyak pun.seriously sikit.

lagipun about darah darah bila batuk atau bersin sebenarnya ada jugak berpunca daripada perkara remeh remeh je.

contohnya sebab kurang vitamin C , tissue kerongkong cedera akibat daripada kekerapan batu orwhatsoever lagi la.

so sebenarnya takda apa yang kita patut risau kan.okay patut la jugak.tapi tk payah sangat pun lagi bagus.

malah kita patut nya seronok.tkdelah maksudnya meraikan.

'sakit itu kafarah dosa'

so,mungkin disebabkan dosa dosa aku yang banyak maka Allah datangkan kepada aku sakit sakit tertentu sebagai kafarah atau denda kepada dosa yang bertimbun.

astagfirullah astagfirullah astagfirullah,

banyak tak terhitung.


okay  back to story,serious aku tak pernah sakit selsema batuk macam ni.

tadi waktu awal awal update waktu tu tak amik lunch lagi so aku  pun amek la pasembor je yg mak aku beli tadi untuk makan sambil update.

satu suap aku makan. 

perrrghhh 'langgar tekak'  beb!

aku terus batuk tak ingat dunia.sampai keluar air mata -_- aku terus lari pi dapor minum air and telan satu  sudu madu.

perit.

perit woooo..

mak aku bising suruh pergi klinik.

malas gila aku.mana taknya,mak bukan nak hantar kan.mak aku suruh aku pi sendiri.


aduhhh baik duk rumah dari meredah global warming kat luar rumah tu kan?

lagipun doktor nnti bagi ubat batuk je.baik lagi aku just amik madu yang nabi syorkan sebagai ubat.

banyak mana ubat batuk aku amek pun..kalau Allah kata sakit,maka sakitlah.kalau Allah kata sembuh,insyaallah sembuh.

kan ? 

dengan keadaan yang memerlukan aku untuk ke singki selalu perkara ini juga telah membantut kan aku untuk memakai apa apa jenis lotion atau apa apa bahan kecantikan muka  seperti bedak sejuk.aduhh.. horrible.




hahahahaha -_______- okay true story.

okay apapun perkara tu takdalah horrible mana kalau nak dibandingkan apa yang terjadi pagi  semalam!


aaaaaaaaaaaaaaarghhhhh!

RESULT!


result aku dah sampai rumah semalam (-_-)' 

macam manalah dan dan semalam aku boleh tengok tv pagi pagi ? 

macam manalah dan dan semalam aku tak pegi jemur kain pagi pagi ?

macam manalah dan dan semalam aku boleh boleh tak tak...ergh!

and di sebabkan itulah maka yang membuka peti surat pagi semalam ialah bapak aku.

dia masuk rumah balik lepastu.

'nah surat kamu'


apa benda pulak ar surat aku kan.aku pelik ar.tengok tengok surat result.babun.

teruk.bertambah pening kepala.

yang buat aku runsing lagi ialah mak aku tak marah dan boleh gelak gelak.

aiseyyyy..lagi satu benda pelik ar.sejak bila mak aku macam tu? bapak aku punya bising kutuk markah markah aku.aduhhh tak sedap betul...



hmm tkpelah baguslah kannn..takdelah aku kene sembur serentak.

aku pun dengan cepat cepat forward mesej kepada bbrapa kawan kawan rapat tentang result akhir tahun yang bakal sampai di rumah yang perlu di selamatkan.

semua terkejut babun pasal berita result aku.

so harap harap diaorang dah sedia tepi peti surat masing masing.




________________.


secara kemanusiaan nya , seorang kawan aku ada berkongsi cerita pasal lelaki dia.aku pun tktau apa aku boleh tolong.cuma aku rasa macam takpayah la weh bnda benda ni semua.

yelah lelaki semua sama waktu diorang muda muda ni.diorang tak matang lagi dalam alam percntaan ni .

dan sebenarnya diaorang sndiri tak faham apa itu cinta.

ghahahaha lol.

yelah mana taknya, haritu aku ada tanya sorang mmbe aku pasal 'betul ke madu boleh legakan batuk'..

then dia cakap yang 

'ya,memang.selawatlah dlu.madu mmg mmbntu mlegakan batuk dan sakit tekak.tapi madu makanlah bukan madu bini tuuuuu..hahaha'

dan aku rasa nak tampar dia.

see ? lelaki. mereka mengejar perempuan.

ya..perempuan perempuan sebenarnya. bukan perempuan.

okay apa apalah.

bergantung jugak lah sebenarnya.aaaahhh nantak lah.


moga moga selsema batuk demam aku elok sembuh secepatnya.dah rasa macam elok cabut je hidung ni.sakit. 

tadi masa mandikan nicky pun asyik bersin je.lama gila ar mandi kan dia kali ni.kesian dia hahaha sejuk sampai menggeletar badan ohhh..hahahaha 

lari lari atas singki.tak pernah pernah macam tu haha aku asyik terlepaskan dia je dari tangan sebab nak bersin banyak kali. yelaaa...bulu kucing tuuuu hahaha 



okay apa apalah kaaan 

assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment